Beschrijving:
Een schitterend 19de -eeuws landschapsschilderij ( "vrouw op zandpad" , olieverf op doek ) van de Franse kunstschilder Jean-Baptiste Antoine Guillemet (1843-1918). Met een vergulde lijst. Gesigneerd rechts onder. De afmetingen van de lijst: 61 cm. x 76 cm. De doekmaat is: 40 cm. x 56 cm. De algemene conditie van het schilderij is heel goed. Het werk is te bezichtigen in onze kunsthandel en wordt geleverd met een echtheidscertificaat.
Biografie:
Jean-Baptiste-Antoine Guillemet (Chantilly (Oise), 30 juni 1843 - Mareuil-sur-Belle (Dordogne), 19 mei 1918) was een Frans landschapsschilder. Hij was een van de eerste 19e-eeuwse kunstenaars die het moderne leven schilderde en een spilfiguur in de overgang van realisme naar impressionisme. Antoine Guillemet geboren in Chantilly, in de Oise, studeerde hij bij Jean-Baptiste-Camille Corot, Achille-François Oudinot (1820-1891), Charles-François Daubigny en Gustave Courbet. Guillemet toonde al vroeg interesse in zeilen, een bezigheid die door zijn ouders actief werd ontmoedigd. Hij studeerde kort rechten, maar ook dit bleek een valse start. Het was in 1859, toen hij een opdracht kreeg van een lokale verzamelaar om Géricaults beroemde Het vlot van het Medusa Musée d'Amiens te kopiëren, dat Guillemets carrière als kunstenaar van start ging. Twee jaar later, toen hij nog maar eenentwintig was, werd Guillemet door Berthe Morisot aan Corot voorgesteld. Zoals veel van de jonge kunstenaars noemde Guillemet liefkozend Corot Papa en bleef een levenslange bewonderaar van de kunstenaar. Deze ontmoeting leidde ertoe dat Guillemet studeerde bij Corots leerling Achille Oudinot, en het was via Oudinot, die bezittingen had in Auvers-sur-Oise, dat Guillemet onder anderen Daubigny, Ernest Meissonier, Honoré Daumier en Antoine-Louis Barye ontmoette. In 1864 had Guillemet ook Édouard Manet, Alfred Stevens, Camille Pissarro, Claude Monet, Gustave Courbet en Paul Cézanne ontmoet en later Henri Fantin-Latour, Edgar Degas en Jean-Frédéric Bazille. Toen Cézanne uiteindelijk in 1882 op de Salon exposeerde, beschreef zijn inzending hem als 'leerling van Guillemet'. Het was in feite Guillemet die Manet introduceerde bij Cézanne en die Émile Zola voor het eerst meenam naar Manets studio. Zoals bijna elke ambitieuze jonge kunstenaar besefte Guillemet dat hij zijn stempel moest drukken op de Parijse Salon en exposeerde in 1865 L'Etang de Bat (Isère). Net zoals Parijs belangrijk was als locatie voor de kunstenaar om te exposeren, leverde het ook onderwerpen voor zijn penseel. Klaar om grote werken te produceren, in tegenstelling tot veel van zijn tijdgenoten die een meer onmiddellijk effect zochten, schilderde hij verschillende weergaven van de hoofdstad, vaak met de Seine met zijn bruisende verkeer als centraal motief. Op de Salon van 1874 was Guillemet's ambitieuze inzending een negen voet tellend schilderij met de titel Bercy en décembre, dat werd geprezen door zowel critici als het publiek en dat prompt door de staat werd gekocht voor het Musée du Luxembourg, toen het nationale museum voor hedendaagse kunst. Dit vroege succes kan ook verklaren waarom de kunstenaar bleef exposeren op de Salon in plaats van de uitnodiging van zijn vrienden te accepteren om samen met hen te exposeren op de impressionistische shows. Guillemet bleef kusttaferelen schilderen in Normandië, maar gesterkt door zijn aanvankelijke succes, keerde hij gedurende zijn carrière terug naar het schilderen van gezichten op Parijs, met nog een aantal werken verworven door de staat, aangemoedigd door de consistente lof van zijn vriend, Émile Zola. In de Exposition Universelle (1889), ter gelegenheid van de honderdste verjaardag van de Franse Revolutie, was Guillemet vertegenwoordigd met zeven schilderijen, waaronder Le Vieux Quai de Bercy en Paris, vue prise de Meudon. In 1891 schilderde Guillemet een uitzicht op de Seine vanuit het zicht van deze afbeeldingen naar het oostelijke uiteinde van de Quai de Bercy getiteld Le quai de Bercy à Charenton, die werd gekocht door het Musée de la Ville de Paris, nu het Musée Carnavalet. Zijn grootschalige werken leverden hem ook de omschrijving op als de 'grand bourgeois' van de schilderkunst, en Manets kritiek dat zijn stijl soms 'overdreven' was. Niettemin is deze serie een verbazingwekkende prestatie, zowel een waardevol verslag van de stad zoals het was net voor de eeuwwisseling als een briljante demonstratie van het vermogen van een schilder om de drukte van een grote stad vast te leggen met behoud van een gevoel van licht en sfeer dat trouw is aan de natuur. Bron: Wikipedia
Waarom kunst kopen bij Kunsthandel Martins!
Trefwoorden:
Kunst online kopen, bereikbaarheid, snelle levering, lagere prijzen, gemak, kwalitatieve kunstwerken, erkende kunstenaars, expertise, ervaring, advies en hulp, bezichtiging, echtheidscertificaat, gratis taxatierapport, integer en kundig, omruilgarantie, uniek spaarsysteem, 100% garantie op echtheid (authenticiteit), gratis kunstboek, termijnbetaling mogelijk, gratis verzending
€ 0,00
Totaalprijs gratis verzending naar geselecteerde landen2
Gratis verzending naar de volgende landen: Nederland Meer tonen Laat minder zien